NÁVOD: HNÍZDO PRO MIMINKO

Hnízdečka pro miminka jsou v poslední době velkým hitem - i já jsem chtěla jedno takové mít. A protože mám ráda ruční práce, pustila jsem se do výroby sama. Není to nic složitého! Litovala jsem ale, že jsem to neudělala dřív, protože lézt tu celé odpoledne po zemi, kreslit, měřit, stříhat a potom se hrbit nad strojem přes pupek na začátku 9. měsíce - to mi dalo docela zabrat... Ale tatínek odvezl děti na pár dní na chalupu, takže doháním resty a odpočívám! Hnízdo je hotové, všichni jsme to přežili a já mám pro vás návod i s nákresem.


Co budete potřebovat:


  • 2 m látky (bavlna, ideálně bez elastanu - když chcete rozdílnou spodní a horní část, tak 1 metr od každé barvy nebo vzoru)
  • 2 m rouna 150 cm šíře (já jsem použila duté vlákno v kuse, ale můžete mít třeba ovčí rouno) 
  • 0,5 m tenkého molitanu (nebo vatelínu, dutého vlákna, ovčího rouna...)
  • 3 m stuhy (tkalounu)
  • nitě

Postup:

  • Nejprve si udělejte nákres a střih na papír. Já jsem našla střih na internetu, ale výsledné hnízdečko mi přišlo malé. Protože chci, aby miminku vydrželo déle než cca první dva měsíce, rozměry jsem si zvětšila tak, jak je vidět na fotce (černá čísla). Výsledná plocha pro ležení při maximálním stažení šňůrek je 30 x 57 cm (pro čerstvé miminko), když spodní konce rozvážu dostaneme se na plochu 40 x 65 cm (červená čísla).


  •  Střih přeneste na látku a celé hnízdo po obvodu vystřihněte (2x). Ve spodní části přidejte dva cca 3 cm dlouhé nástřihy podle červené přerušované čáry.


  •  Obě látky na sebe našpendlete a po obvodu sešije pevným stehem (lícovými stranami dovnitř).
  •  Obšijte také nástřihy na spodních "nohavičkách" (podle obrázku).
  •   Připravte si molitan nebo vatelín na část, kde bude miminko ležet.


  • Sešité hnízdo převraťte lícovou stranou nahoru a začistěte "nohavičky". Stačí jednoduše založit dovnitř a obšít, ale opravdu to udělejte teď, ušetříte si později spoustu rozčilování a potíží.
  • Po založení (!) "nohaviček" teprve hnízdo obšijte po celém obvodu cca 1,5-2 cm od okraje a vytvořte tak tunýlek, kterým později protáhnete stužku a celé hnízdo stáhnete do požadovaného tvaru. 


  • Umístěte do hnízda molitan, nebo jinou vložku, na které bude miminko ležet. Některé návody píší, že vložka není potřeba, když budete mít hnízdo v postýlce, nebo na gauči, tak stačí nechat uprostřed jen prázdnou látku...  Já jsem měla doma tenký molitan (asi 0,5 cm vysoký), tak jsem ho použila a ležení je příjemně měkké. 
  • Když jste s umístěním vnitřní vložky spokojená - je souměrně uprostřed a látka se nikde nekrabatí - zafixujte ji opatrně špendlíky a těsně po obvodu všijte do hnízda. (Můžete podložku prošít ještě i křížem krážem, nebo na několika bodech uprostřed, ale mně stačilo zafixování po obvodu.) Po přišití vám vznikne uprostřed pevné ležení a po celém obvodu široký tunel, ze kterého bude mantinel.


  •  A nyní přichází na řadu ta nejzábavnější část! Nacpat do tunelu s obvodem vstupu cca 30 cm duté vlákno, které zabírá plochu půl podlahy v kuchyni! Měla jsem 2 metry rouna šíře 150 cm - nadélku jsem ho přeložila (asi 4x), vytvořila "hada" a procpala ho tunelem. 


  •  I takhle zoufale to chvílemi vypadalo! 


  •  TIP: Rozhodla jsem se nacpat celé dva metry dutého vlákna do hnízda v kuse. Bála jsem se, když budu strkat nejprve metr z jedné "nohavičky" a pak metr z druhé, že se mi uprostřed nesejdou nebo budou dělat neplechu později... Naštěstí se mi vešla ruka do tunelu, takže jsem si ho mohla celý navléknout na paži a částečně tahat zevnitř.
  •  Po úspěšném napěchování rouna ještě není vyhráno - protáhnout tkaloun do malého tunýlku po obvodu v celé jeho délce byla taky docela fuška! (A rada, kterou jsem dostala od jedné z vás - protáhnout mašličku jako první a teprve potom nacpat výplň do tunelu... Na tom něco bude!)


  •  Ale teď už stačí jen upravit a zašít "nohavičky" a střed a máte vyhráno. A protože máte vše začištěno, tak tohle už je opravdu jednoduché. Nacpěte rouno do nohaviček, případně odstřihněte, co se do nich nevejde, a pevným stehem ho zavřete dovnitř!
  •  Prostřední část (ležení) také pouze založte dovnitř a sešijte.

 A MÁTE HOTOVO!!!

Nakonec stačí hízdečko pevně utáhnout, zavázat na mašličku, vytvarovat a nachystat pro miminko.


 Ze zbytků látek jsem ušila ještě mantinel do postýlky...


 ... a první "úchopové" hračky.


 A potom přišla na řadu milníková deka a kostky s čísly - jak jsem je vyráběla se můžete podívat v článku JAK NA TO.


http://hrajemesijinak.blogspot.cz/2017/07/cisilka-na-fotky-milnikova-deka-kostky.html


Milé miminko, můžeš přijít...


Míša