JAHODOVÉ MLSÁNÍ

Letos jsem byla poprvé na samosběru jahod. V osmém měsíci s břichem jako balón a v 30°C vedru! Ale bylo to super a uvažujeme, že pojedeme příští týden ještě jednou. Ta chuť čerstvě natrhaných rudých jahod se totiž ničemu nevyrovná! Byli jsme ve Vraňanech a samosběr s cenou 45,- Kč za kilo je super. Přivezli jsme domů 3 kg. Kdyby kluci nebyli zrovna na cyklovýletě, určitě bychom jich snědli spoustu jen tak rovnou z košíku. Ale byly jsme doma jen my dvě holky, tak jsme trochu experimentovaly... A protože sezóna jahod ještě nekončí, podělíme se o recepty a tipy na úžasné mňamky.



Mačkané jahody s jogurtem
  • jahody
  • bílý jogurt/kysaná smetana
  • moučkový cukr/alternativní sladidlo
Hned po příjezdu z pole jsme si udělaly rychlovku na oběd - trochu jahod jsem rozmačkala s bílým jogurtem a osladila troškou cukru. Miluju to i jen tak samotné, ale na oběd jsem chtěla něco trochu výživnějšího. Uvařila jsem hrst quinoy, polila ji mačkanými jahodami a byla to mňamka! Použít můžete i na těstoviny nebo couscous.



Jahodová limonáda
  • jahody
  • med/cukr
  • voda/perlivá voda
  • máta
Hrst jahod jsem rozmixovala s medem v Nutribulletu a zalila litrem vody. Přidala jsem lístky máty a nechala vychladit.



 Jahodový led
  • jahody
  • voda
  • máta
Na pozdější použití do limonád a pitíček jsme si připravily jahodové ledové kostky. Děti tady můžou krásně asistovat - pokrájené jahody rozmístíme do tvořítek na led, přidáme mátu nebo meduňku podle chuti, zalijeme vodou a dáme do mrazáku.



 Jahodové nanuky a dřeň

Varianta 1
  • jahody
  • moučkový cukr
Varianta 2
  • jahody
  • kysaná smetana/bílý jogurt/lipánek...
  • cukr podle chuti
 Do mrazáku se nám vešla také spousta zmrzliny - naplnila jsem IKEA nanukovače variantou 1. Jahody jsem rozmixovala s cukrem do pyré a do tvořítek jsem nejprve vložila celé borůvky, maliny a vypeckované třešně - to jsem teprve zalila připraveným pyré a dala zamrazit.
Variantu s bílým jogurtem jsem připravila do mističek a dřeň budeme baštit lžičkou.



Jahodová marmeláda se zázvorem
  • jahody
  • zázvor
  • cukr
  • citrusový pektin
 Jahodovou marmeládu dělám každý rok - zkoušela jsem jahody samotné, s mátou, s banánem... Všechny jsou super - ale tahle zázvorová je teda něco extra! Zázvor jsem uřízla z našeho doma pěstovaného.


 Měla jsem asi 400 g jahod jen na dvě skleničky na zkoušku. K nim jsem přidala lžíci na jemno nakrájeného čerstvého zázvoru. A dala vařit. Po chvíli, když jahody změkly, jsem je jen rozmačkala - mám ráda v marmeládě kousky ovoce.


  Poprvé jsem použila namísto Gelfixu přírodní citrusový pektin.Takže žádná chemie a marmeláda si zachovala krásně sytou červenou barvu. Na 400 g jahod jsem dala 4 g pektinu s trochou cukru, povařila 5 minut a pak jsem přisypala ještě asi 80 g cukru a povařila do zhoustnutí ještě dalších asi 5 minut.


Marmeláda krásně zhoustla a zachovala si rudou barvu jahod. Navíc krásně voní po zázvoru, ale to množství v ní není cítit štiplavě, takže i dětem chutná.




Jahodové tvarohové knedlíky podle Cuketka.cz
  • jahody
  • tvaroh
  • vejce
  • hrubá mouka
  • špetka soli
  • na polití rozpuštěné máslo a moučkový cukr

Jahodové knedlíky jsem dělala podle receptu pana Cuketky, nebudu ho přepisovat, najdete ho i s videonávodem ZDE. Mouky jsem sice dala asi 4x tolik - pořád se to lepilo! Možná jsem měla moc velké vajíčko, nebo to bylo polotučným tvarohem, nevím, ale výsledek i tak stál za to. Podle návodu jsem knedlíky přelila jen rozpuštěným máslem a posypala moučkovým cukrem a větší dobrotu jsem dlooooouho nejedla!



Jahodové máslo
  • jahody
  • moučkový cukr
  • máslo
 Na tenhle recept jste se hodně ptali na Facebooku, tak tady ho máte! Dělala jsem ho až dnes a spolu se zbytky čerstvých jahod jsem ho naservírovala klukům po návratu z cyklovýletu jako sladkou tečku po večeři. Je to něco fantastického!
Našla jsem dva způsoby přípravy za tepla a za studena. Já jsem použila studenou přípravu, která je super jednoduchá - hrst jahod s trochou moučkového cukru jsem rozmixovala na pyré a to potom zašlehala rovnou do másla (na hrst jahod jsem použila asi 2 lžíce moučkového cukru a necelou polovinu kostky másla). Nejprve se pyré (tekutina) nechtělo s máslem (tuk) spojit, ale chtělo to jen vydžet. Ve výsledku vzniklo úžasné růžové pomazánkové máslo.


Recept je to prý francouzský a máslo používají na pečivo nebo na palačinky. Ke snídani jsem koupila loupáky, na nich to bude teprve mňamka! V uzavřené nádobě vydrží prý v lednici až týden.

Misku celých jahod jsem dala také do mrazáku na pozdější zpracování. Do bublaniny nebo na čerstvou zmrzlinu - rozmixovanou s šlehačkou. A jak už jsem říkala, jahody dneska došly a nejraději bych jela na pole znovu! Tak uvidíme...

Dobrou chuť

Míša


Komentáře

  1. Wau, recepty vypadají fakt zajímavě, hned mám chuť odjet na samosběr. To máslo je klasické nebo pomazánkové? Zmiňujete obě tak jsem trochu zmatená. Něco určitě vyzkouším.

    www.ubarcidoma.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Baru, a joooo ☺ je to klasická kostka másla 👍 (pomazanka asi rikam jako ze tomu ochucenemu...) mnam, úplně na to mám chuť a ty marmelady jsou taky super! Zdravím, Míša

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkujeme za váš komentář :)