JAHODOVÉ MLSÁNÍ

Letos jsem byla poprvé na samosběru jahod. V osmém měsíci s břichem jako balón a v 30°C vedru! Ale bylo to super a uvažujeme, že pojedeme příští týden ještě jednou. Ta chuť čerstvě natrhaných rudých jahod se totiž ničemu nevyrovná! Byli jsme ve Vraňanech a samosběr s cenou 45,- Kč za kilo je super. Přivezli jsme domů 3 kg. Kdyby kluci nebyli zrovna na cyklovýletě, určitě bychom jich snědli spoustu jen tak rovnou z košíku. Ale byly jsme doma jen my dvě holky, tak jsme trochu experimentovaly... A protože sezóna jahod ještě nekončí, podělíme se o recepty a tipy na úžasné mňamky.



Mačkané jahody s jogurtem
  • jahody
  • bílý jogurt/kysaná smetana
  • moučkový cukr/alternativní sladidlo
Hned po příjezdu z pole jsme si udělaly rychlovku na oběd - trochu jahod jsem rozmačkala s bílým jogurtem a osladila troškou cukru. Miluju to i jen tak samotné, ale na oběd jsem chtěla něco trochu výživnějšího. Uvařila jsem hrst quinoy, polila ji mačkanými jahodami a byla to mňamka! Použít můžete i na těstoviny nebo couscous.



Jahodová limonáda
  • jahody
  • med/cukr
  • voda/perlivá voda
  • máta
Hrst jahod jsem rozmixovala s medem v Nutribulletu a zalila litrem vody. Přidala jsem lístky máty a nechala vychladit.



 Jahodový led
  • jahody
  • voda
  • máta
Na pozdější použití do limonád a pitíček jsme si připravily jahodové ledové kostky. Děti tady můžou krásně asistovat - pokrájené jahody rozmístíme do tvořítek na led, přidáme mátu nebo meduňku podle chuti, zalijeme vodou a dáme do mrazáku.



 Jahodové nanuky a dřeň

Varianta 1
  • jahody
  • moučkový cukr
Varianta 2
  • jahody
  • kysaná smetana/bílý jogurt/lipánek...
  • cukr podle chuti
 Do mrazáku se nám vešla také spousta zmrzliny - naplnila jsem IKEA nanukovače variantou 1. Jahody jsem rozmixovala s cukrem do pyré a do tvořítek jsem nejprve vložila celé borůvky, maliny a vypeckované třešně - to jsem teprve zalila připraveným pyré a dala zamrazit.
Variantu s bílým jogurtem jsem připravila do mističek a dřeň budeme baštit lžičkou.



Jahodová marmeláda se zázvorem
  • jahody
  • zázvor
  • cukr
  • citrusový pektin
 Jahodovou marmeládu dělám každý rok - zkoušela jsem jahody samotné, s mátou, s banánem... Všechny jsou super - ale tahle zázvorová je teda něco extra! Zázvor jsem uřízla z našeho doma pěstovaného.


 Měla jsem asi 400 g jahod jen na dvě skleničky na zkoušku. K nim jsem přidala lžíci na jemno nakrájeného čerstvého zázvoru. A dala vařit. Po chvíli, když jahody změkly, jsem je jen rozmačkala - mám ráda v marmeládě kousky ovoce.


  Poprvé jsem použila namísto Gelfixu přírodní citrusový pektin.Takže žádná chemie a marmeláda si zachovala krásně sytou červenou barvu. Na 400 g jahod jsem dala 4 g pektinu s trochou cukru, povařila 5 minut a pak jsem přisypala ještě asi 80 g cukru a povařila do zhoustnutí ještě dalších asi 5 minut.


Marmeláda krásně zhoustla a zachovala si rudou barvu jahod. Navíc krásně voní po zázvoru, ale to množství v ní není cítit štiplavě, takže i dětem chutná.




Jahodové tvarohové knedlíky podle Cuketka.cz
  • jahody
  • tvaroh
  • vejce
  • hrubá mouka
  • špetka soli
  • na polití rozpuštěné máslo a moučkový cukr

Jahodové knedlíky jsem dělala podle receptu pana Cuketky, nebudu ho přepisovat, najdete ho i s videonávodem ZDE. Mouky jsem sice dala asi 4x tolik - pořád se to lepilo! Možná jsem měla moc velké vajíčko, nebo to bylo polotučným tvarohem, nevím, ale výsledek i tak stál za to. Podle návodu jsem knedlíky přelila jen rozpuštěným máslem a posypala moučkovým cukrem a větší dobrotu jsem dlooooouho nejedla!



Jahodové máslo
  • jahody
  • moučkový cukr
  • máslo
 Na tenhle recept jste se hodně ptali na Facebooku, tak tady ho máte! Dělala jsem ho až dnes a spolu se zbytky čerstvých jahod jsem ho naservírovala klukům po návratu z cyklovýletu jako sladkou tečku po večeři. Je to něco fantastického!
Našla jsem dva způsoby přípravy za tepla a za studena. Já jsem použila studenou přípravu, která je super jednoduchá - hrst jahod s trochou moučkového cukru jsem rozmixovala na pyré a to potom zašlehala rovnou do másla (na hrst jahod jsem použila asi 2 lžíce moučkového cukru a necelou polovinu kostky másla). Nejprve se pyré (tekutina) nechtělo s máslem (tuk) spojit, ale chtělo to jen vydžet. Ve výsledku vzniklo úžasné růžové pomazánkové máslo.


Recept je to prý francouzský a máslo používají na pečivo nebo na palačinky. Ke snídani jsem koupila loupáky, na nich to bude teprve mňamka! V uzavřené nádobě vydrží prý v lednici až týden.

Misku celých jahod jsem dala také do mrazáku na pozdější zpracování. Do bublaniny nebo na čerstvou zmrzlinu - rozmixovanou s šlehačkou. A jak už jsem říkala, jahody dneska došly a nejraději bych jela na pole znovu! Tak uvidíme...

Dobrou chuť

Míša