SKVĚLÉ DOMÁCÍ KOBLIHY - JAK NA NĚ?

Občas dostanu chuť a náladu na něco nezdravého, ale děsně dobrého. A tak čas od času proložíme jogurty a saláty nějakou domácí pečení... Může to být kachnička pečená s medem a worchestrem, nebo třeba tyhle skvělé koblihy.

Nebojte, příprava je jednodušší, než by se mohlo zdát. Jediné co je potřeba, je dostatek času, protože těsto musí pořádně nakynout.



Bohužel nemám fotky z výroby, protože jsem při asistenci dvou dětí měla i tak co dělat, takže jsme postup tvorby koblížků nafotili později s modelínou

Na těsto budete potřebovat:

400 g hrubé mouky
100 g hladké mouky
80 g moučkového cukru
špetka soli
35 g droždí (nebo sušené droždí na půl kila mouky)
250 g mléka
60 g másla nebo Hery
2 žloutky
3 lžíce rumu

+ džem na naplnění

 Množství koblížků, které vidíte na obrázku, je z poloviční dávky těsta - měli jsme jich 11 o trošku menších, než jsou kupované, a za bytků těsta jsme ještě upekli vánočku na snídani.


Ze všech ingrediencí vypracujeme vláčné těsto. Já nedělám kvásek předem, ale droždí dávám rovnou do těsta. Většinou smíchám nejprve všechny suché suroviny, ve druhé misce všechny tekuté.

TIP: Mléko je dobré trošičku ohřát (droždí pak lépe kyne) a přitom v něm rovnou můžete rozpustit máslo (nebo Heru).

Potom obě misky smíchám dohromady. Kynuté těsto je potřeba dlouho hnětat, dokud nebude lesklé, hladké a poddajné. Nemělo by se lepit ke stranám mísy. Po chvíli zápasení s vařečkou jsem vytáhla starý dobrý mixér s hnětacími nástavci - jsou to ty zakroucené jako spirála - a těsto bylo za chvilku parádní.

TIP:  I když se vám těsto zdá zpočátku hodně lepivé a řídké, zkuste nepřidávat mouku, ale hnětat a hnětat, ono se to poddá. Čím víc mouky přidáte, tím bude těsto po upečení tužší.

Těsto přikryjeme v míse utěrkou a necháme kynout na topení (nebo na teplém místě) 45 minut.

TVARUJEME KOBLIHY


Vykynuté těsto vyklopíme na vál posypaný moukou, rozdělíme ho na dvě stejné poloviny a obě vyválíme na plát necelý centimetr silný. Na jedné půlce si hrnečkem naznačíme kolečka velikosti koblížků. Já použila středně velký dětský hrnek a na poloviční dávku těsta se mi vešlo 11 koleček. Kolečka otiskujeme těsně vedle sebe bez velkých mezer, odkrojky už se do koblih špatně zpracovávají. Do středu koleček dáme lžíci marmelády. (Můžete to vidět na naší ilustrační modelínové fotce :) )


 Takto připravené těsto přiklopíme druhým plátem a tam, kde se nám rýsují kopečky marmelády, vykrojíme hrníčkem kolečka tak, aby se obě poloviny těsta slepily a uprostřed zůstala marmeláda. Takto připravené koblížky necháme ještě 15 minut kynout na topení.


 Ve vyšším hrnci s pokličkou rozehřejeme olej na smažení. Potřebuejme asi 5-7 cm hlubokou vrstvu oleje, aby koblížky pěkně plavaly a nedotýkaly se dna. Olej musí být dobře rozehřátý, klidně víc a pak ztlumit. Vykynuté koblihy vložíme do horkého oleje a ihned přiklopíme pokličkou - to způsobí, že se nafouknou a budou krásně kulaté s typickým světlým proužkem po obvodu. Po chvíli koblížky zkontrolujeme a jsou-li už zlatavé, obrátíme je plochou obracečkou (nikdy nepícháme vidličkou, nebo se vyfouknou) na druhou stranu. Nyní už smažíme bez pokličky. Já jsem smažila na dvakrát nejprve 5 a pak 6 koblížků.


TIP: Pozor, samotné smažení jde velmi rychle - stačí půl minuty až minuta z každé strany! 

 Hotové koblihy položíme na ubrousek, který odsaje přebytečný tuk, a necháme vychladnout. Poté pocukrujeme moučkovým cukrem.


Uvnitř by měly být koblížky krásně nadýchané s rozpuštěnou marmeládou.


CO S ODKROJKY TĚSTA

Těsto, které mi zbylo po vykrojení 11 koblížků už šlo špatně spojovat dohromady. Můžete ho:
a) vytvořit šišky nebo hrudky a usmažit je rovnou tak jak jsou - bez náplně a po vychladnutí rozříznout a naplnit třeba vanilkovým pudinkem
b) já jsem experimentovala a vytvořila ze zbytků vánočku. Nechtěla jsem další smažené mastné sladkosti! Potřebovala jsem 7 stejných dílů, ty jsme vyváleli na stejně dlouhé válečky. Ze 4 proužků jsem upletla první patro vánočky jako copánek a na něj položila druhé patro jako klasický cop ze 3 proužků. Potřela jsem bílkem, který mi zbyl ze základního těsta a pekla jsem v troubě na 180 °C asi 25 minut.

Těsto bylo jiné než klasické vánočkové, ale k nedělní snídani byla domácí vánočka s medem moc dobrá!


Domácí koblihy byly výborné, úplně jiné, než jaké běžně koupíte v obchodě. Ale taky pekelně mastné. Děti snědly každý dvě, já tři a zbytek tatínek. Za čerstva byly hned pryč, takže ani nevím, jak by chutnaly druhý den.

Na dlouho teď máme s mastným pečením vystaráno, ale jednou za čas je to vážně mňamka, vyzkoušejte sami.

Míša


Komentáře